Singapore, Maleisië & Zuid-Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jody Rijsewijk - WaarBenJij.nu Singapore, Maleisië & Zuid-Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jody Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Singapore, Maleisië & Zuid-Thailand

Blijf op de hoogte en volg Jody

04 Januari 2016 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal,
Het heeft even geduurd, maar door de drukte tijdens het reizen en de feestdagen die meteen begonnen in Nederland, had ik nog geen tijd gehad om het verslag online te zetten. Het is een behoorlijk lang verslag waarin de landen Singapore, Maleisië en het zuiden van Thailand in zijn opgenomen. Hopelijk vinden jullie het nog steeds interessant om te lezen :)!

27 november
We hebben in de ochtend nog heerlijk aan het zwembad gelegen in Siem Reap (Cambodja) en kwamen hier opeens Rob & Nick (NL, leren kennen in Halong bay tegen). Om 2 uur reden we met een tuktuk naar het vliegveld van Siem Reap. We vlogen om 4 uur naar Singapore en kwamen hier rond half 8 aan. Alles verliep soepel en ook het gratis visum was geen probleem om te verkrijgen. Aangezien Singapore (zoals iedereen zegt) een duur land is, besloten we om het goedkoop proberen te houden. We namen de metro naar ons geboekte hostel i.p.v. een taxi. We hadden een dorm geboekt in 'City backpackers @ Kallang'. We betaalde 7 euro p.p (voor Singapore erg goedkoop) en sliepen in een wijkje dicht bij 'Little India' in Singapore. Er sliepen ook twee locals op onze kamer die daar een soort van woonde. Helaas was er eentje bang voor 'donker' en werd ons gevraagd om altijd in de avond de lamp aan te laten in de kamer. Dit was wel even wat minder.. Tevens lag de kamer ook vol met spullen en zat er een lek in het dak, de kranten op de grond moesten het water opvangen. En dan zal ik het maar niet hebben over de badkamer haha. Achja we hoefde er alleen te slapen en dat is uiteindelijk prima gegaan. Toen we aankwamen maakte we voor het eerst kennis met het overheerlijke indënfood. We aten een heerlijke roti (voor ong. 80 cent) en gingen slapen.

28 november
Onze slaapplek was zelfs inclusief ontbijt. We kregen witte boterhammen met peanutcocosbutter, was weer eens wat anders haha. Daarna gingen we Singapore verkennen. Allereerst gingen we naar Garden by the bay dit is een enorm grote tuin en heeft Singapore 3 biljoen gekost om te bouwen. Hier stonden enorm bijzondere bomen en planten. De tuin was opgesplitst in verschillende gebieden zoals: palmbomen, bloemen, dieren, ondergrondsleven, Chinese tuin, gezondheid etc. Bij elk gebied werd op borden op een leuke manier informatie gegeven, waardoor je best wat ervan leerde. Hierna zijn we even door de enorme shopping mall van Marina bay gelopen, waar enorm duren winkels zitten, er vaarde zelfs bootjes. Daarna zijn we met de metro naar China Town gegaan en hebben we een tijdje rondgelopen bij de meer betaalbare winkeltjes haha. We hebben hier ook gegeten in een grote ruimte met enorm veel kraampjes. In de avond zijn we teruggegaan naar Garden by the bay om de lichtshow te kijken waarbij de grote bomen waren verlicht en een show gaven. Vervolgens hebben we nog een stuk van een watershow gezien bij de Marina bay shopping mall. Het was een lange dag en besloten om terug te gaan om nog een lekkere roti te eten en te gaan slapen. We zijn erachter gekomen dat je Singapore dus ook goedkoop kan bezoeken en veel kunt zien :) Tevens moet ik mijn complimenten geven over het extreem goede metroverkeer in Singapore, super duidelijk is alles aangegeven.

29 november
We pakte rond 9 uur de bus (net op het nippertje gehaald) naar Maleisië (Melaka). De grensovergang ging weer erg soepel. Dit was wel de eerste keer dat onze bagage gecheckt werd als je met de bus over land ging. Wat is Maleisië een heerlijk land. Een land met heel veel verschillende culturen. Er zijn veel moslims, maar ook chinezen en Indische mensen. Tevens reden de auto's weer aan de linkerkant en in vergelijking met de andere landen (m.u.v. Singapore) reed het verkeer eindelijk weer een keer rustig achter elkaar in een lijn, spreken de mensen goed Engels, houden ze zich meer aan de tijd, staat de airco helaas wel overal op standje vrieskist en is er overal heerlijk extreem goedkoop (indiën) eten. Het was samen met Singapore weer een totaal andere cultuur dan de landen die we hiervoor hebben bezocht, erg leuk om de verschillen te ervaren. De eerste plaats waar we aankwamen was Melaka en we sliepen in 'The riverside cardamom' een super goed hostel voor maar 2 euro per nacht. We hebben hier onze eigen was gewassen, dat was de eerste keer dat we het zelf weer eens deden haha. Normaal geef je je was gewoon ergens af in Azië en krijg je het gewassen terug voor 1/2 euro. Het begon helaas te regenen, dus moesten we goed improviseren om alles op te hangen om te drogen. In de avond hebben we een typisch Melaka's gerecht gegeten, namelijk fondue maar dan met satésaus. Midden in de
tafel zat een gat waar ze een pan in hadden gehangen met satésaus. We moesten zelf uit de koeling stokjes halen met vis, vlees of groenten en die moest je dan in de pan zetten. Op het einde betaalde je het aantal stokjes, dit was ongeveer 0.20 cent per stokje :). Het was super lekker en ze noemen het Saté Celup en dit hebben wij gegeten bij 'Ban Lee Siang, er zat alleen maar lokale bevolking en het was een super ervaring. Daarna zijn we nog naar de nightmarket gegaan en deze was anders dan anders. Er werd veel lokaal eten verkocht, maar ook leek het meer op een rommelmarkt uit NL met veel 'troepjes'. Erg leuk om overheen te lopen, helaas begon het extreem hard te regenen en zijn we ergens nog een drankje gaan drinken

30 november
Melaka is een stadje met o.a. NL invloeden. Dit komt doordat Nederland vroeger tijdens de tijd van de VOC Melaka bezette. Een aantal gebouwen staan nog steeds in Melaka, zoals het stadshuis, kerkje, windmolen en watermolen. Hierna hebben de Engelsen het overgenomen. Puck en ik hebben even rondgelopen langs deze bezienswaardigheden en hebben nog een boottocht gedaan over de grote rivier die door de stad stroomt. Hierdoor hebben we in een korte tijd Melaka toch helemaal bekeken. In de middag hebben we de bus gepakt naar Kuala Lumpur. We hebben vanuit het busstation de metro gepakt naar ons hostel (we worden er steeds beter in). We hebben midden in China town geslapen in het 'Grocer backpacker' en als we het hostel uitliepen zaten we midden op 'the foodstreet', ideaal! In de avond hebben we nog een drankje gedaan bij de Reggae bar in Chinatown. Hier hebben we de NL broers Niels & Stefan leren kennen. We zijn daarna nog naar een rooftopbar geweest, was weer een gezellige avond. Tevens is Niels duikinstructeur op Koh Tao, wie weet komen we hem daar nog tegen.

1 december
We wilde als eerste naar het Tourist information center voor meer informatie over Kuala Lumpur en wat we konden gaan bekijken. Het duurde alleen even totdat we het konden vinden. Eenmaal aangekomen hebben we eerst een mini museum over Kuala Lumpur bezocht, waarbij we ook een miniatuurvoorstelling kregen waarbij je Kuala Lumpur nu en in de toekomst zag. Het bouwen is in ieder geval nog lang niet klaar. Daarna zijn we in de hop-on-hop-of bus gaan zitten en wilde we een heel rondje doen, achteraf maar goed ook want het begon opeens mega hard te regenen. We hebben de stad zo toch lekker droog kunnen bekijken, zoals de Twin tower, Kuala Lumpur tower etc.. Bij het tweede rondje was het gelukkig droog en zijn we uitgestapt bij de Kuala Lumpur tower. We besloten om erin te gaan en het uitzicht te bekijken op 260m hoogte. Dit was super mooi om te zien. We bekeken het ook nog eens op een perfect tijdstip en zagen alle lichtjes in de stad aangaan. We hebben daarna weer heerlijk gegeten bij onze foodstreet bij het hostel. Daarna hebben we de metro gepakt naar Bukit Bintang. Hier ligt de pubstreet van Kuala Lumpur. Het was toevallig ook lady's night en dit hielt in dat we bij elke bar de drankjes helemaal gratis kregen, zoals wodka sprite. We hebben hier Gabi & Victor (Nigeria) leren kennen. We hebben gedanst en gedronken tot in de late uurtjes. We leerde ook nog Mido & Nadal (uit Libanon kennen). Met iedereen hebben we er een gezellige avond van gemaakt met veel gratis drankjes door de lady's night haha.

2 december
We vertrokken in de middag vanuit Kuala Lumpur met de bus naar Cameron Highlands. Dit is een plaatsje dat bekend staat om zijn thee plantages en strawberry farms. Het ligt ook wat hoger in de bergen, dus was het ook weer een stukje kouder. We kwamen in de avond aan en helaas hadden ze bij het hostel 'CH Travellers inn' nog maar een bed vrij. Gelukkig lag er dichtbij ook nog een hostel die samenwerkte en daar was ook nog één bed vrij. Dus besloten Puck en ik om ieder in een apart hostel te slapen. We boekte een tour voor de volgende dag en hebben nog heerlijk (uiteraard) Indiënfood gegeten. Daarna nog lekker in de woonkamer van het hostel gezeten en met andere backpackers een film gekeken.

3 december
Om half 9 begon onze tour en we hadden een gezellige groep: Micheal (NL), Danny (Ecuador), en nog een broer en zus uit Duitsland. We begonnen de dag met een jungle trekking dit keer door een jungle dat meer weg had van een bos door het mos wat er groeide. We deden een trekking naar de top van de berg en hadden wederom een mooi uitzicht. Daarna zijn we naar de tea factory en plantage gegaan. We zagen hoe de mensen er werken en kregen informatie erover van onze guide. Het was prachtig om te zien. We zijn daarna ook nog naar de productie gaan kijken waarbij je de machines voornamelijk te werk zag gaan. Natuurlijk hebben we hier zelf ook nog een heerlijke kopje thee gedronken. Hierna zijn we gaan lunchen en hebben we het heerlijke Maleisische gerecht: Koay teow op. Vervolgens zijn we naar de strawberry farm gereden. Hierbij kregen we ook weer informatie en hebben we ze geproefd. In Cameron Highlands staat er ook altijd heerlijke aardbeien jam op tafel bij het ontbijt. Daarna zijn we naar een lokale markt gereden waar echt alles wat je maar kon bedenken met aardbeien verkocht werd, zoals kussens met een aardbei, pyjama’s, aardbeien etc). Vervolgens zijn we naar een cactuspoint gegaan waar enorm veel verschillende cactussen stonden. Hierna zijn we nog naar een museum geweest dat de geschiedenis liet zien van Cameron Highlands. Als laatste zijn we nog naar een Chinese tempel gereden. Eenmaal terug bij het hostel hebben we nog een drankje gedaan met iedereen. Helaas moesten de Duitse broer en zus en Danny daarna de bus pakken naar hun volgende bestemming. Puck, ik en Michael hadden nog in de avond afgesproken om samen te eten. Dit hebben we uiteraard weer gedaan bij een indiën restaurantje en hebben hier eigenlijk tot 12 uur in de avond zitten kletsen, wederom een geslaagde dag!

4 december
We vetrokken in de ochtend richting George town (Penang) dit is een eilandje in Maleisië, maar heeft niet echt een strand alleen een pier. In heel het stadje vindt je muurschilderingen en ook een soort van 3D muurschilderingen. We hebben deze dag vooral gereisd en hebben wat rondgelopen en onze foto's weer eens geüpload op de computer om ze veilig te stellen en dat duurt enorm lang hier in Azië... In de avond hebben we nog gegeten bij de 'Red Garden', dit was weer een soort van streetfood met enorm veel kraampjes, erg lekker :). Het eten in Maleisië is erg gevarieerd, omdat er veel verschillende keukens zijn, Chinese, Indiën, westers en Maleisië. We hebben heerlijk kunnen genieten tijdens onze reis door Maleisië van onze favorieten: roti (canei), nasi lemak, nasi goreng, koay teow. We sliepen in George town in het 'M en U hostel' (onderdeel van Clockwise hostel).

5 december
We besloten om vandaag het stadje George town te gaan verkennen. We hebben rondgelopen en zijn begonnen bij een museum die met name de geschiedenis vertelde van Penang en veel kunst had hangen, erg leuk om te zien. Daarna zou we gaan rondlopen langs de pier/boulevard met veel winkeltjes over het water heen. We hebben een moskee bekeken, kerkjes, muurschilderingen etc. Verder is er in het stadje veel 3D, zoals 3D museums. En hebben wij in de middag een 3D koffie gedronken waarbij ze van het schuim op de koffie een leuk figuurtje maken (varken & een beer hadden wij). In de avond hebben we weer heerlijk gegeten en het tweede deel van de foto's op de computer kunnen zetten. Daarna nog gratis drankjes gedaan, want het was wederom tot 9 uur ladiesnight. Toen wij en een aantal andere meiden er zaten werd het steeds drukker in het café, waardoor de eigenaar ons gratis drankjes bleef geven haha.

6 december
In de ochtend pakte we de ferry naar Langkawi, dit is een eiland met een leuk strand. We sliepen hier in het 'Vila thai' hostel. Vandaag hebben we de hele dag lekker aan het strand gelegen en van de zon genoten. Tevens heeft Langkawi een enorme straat met restaurantjes en winkeltjes, erg gezellig. In de avond hadden we afgesproken met Mido & Nadal die we hadden ontmoet in Kuala Lumpur. Mido woont namelijk op Langkawi voor zijn studie (piloot). We zaten op het strand bij een barretje waar ze vuurshows gaven. Toevallig was Nadal ook om 12 uur jarig. We besloten om de verjaardag mee verder te vieren alleen daarvoor moesten we naar een andere bar. De mannen hadden al te veel gedronken en Puck besloot daarom, aangezien zij nog wel helder was, te rijden met de auto. Dit was een hele ervaring, want ze moest aan de andere kant zitten en links rijden. Alles is helemaal goed gegaan :). Daarna had Mido in de bar van alles voor Nadal geregeld en kwamen de flessen drank op tafel en shotjes met vuur. Het was een super gezellige avond. En wees maar niet bang voor de terugweg hebben we een taxi genomen.

7 december
in de middag zijn we weer heerlijk naar het strand van Langkawi gegaan en genoten van de zon. Verder is er in Langkawi ook niet heel veel meer te doen. In de avond hebben we uiteraard weer lekker Indiën food op en zijn we weer gezellig wat gaan drinken met Mido & Nadal bij de vuurshow op het strand.

8 december
Vandaag was het helaas wat minder lekker weer en we gingen met volle moed weer een dagje aan het strand liggen. Helaas begon het in de middag toch te regenen en hebben we de middag doorgebracht bij een strandtentje, ook niet verkeerd. Verder hebben we nog boot/bus tickets geboekt voor onze reis verder naar het zuiden van Thailand. De volgende dag gaan we namelijk weer de grens over om nog 2 weken te kunnen genieten van Thailand. In de avond hebben we eigenlijk weer hetzelfde gedaan als iedere avond op Langkawi haha. En hebben we dus weer heerlijk mogen genieten van het eten daar en een drankje gedaan met Mido en Nadal en daarna afscheid van ze genomen.

9 december
We vetrokken in de ochtend vroeg (8 uur) naar de pier van Langkawi. Hier pakte we de ferry die ons naar de grensovergang bracht in Thailand. Het verliep allemaal super soepel en voordat we het wisten hadden we alweer stempels in ons paspoort staan en waren we terug in Thailand. Vervolgens gingen we in een bus die ons in 5 uurtjes naar Krabi reed. Hier hebben we moeten overnachten, aangezien de volgende ochtend pas weer een ferry zou varen naar Koh phi phi.

10 december
In de ochtend pakte we de ferry vanuit Krabi naar Koh phi phi. We sliepen hier in het 'Marine house' hostel. We gingen naar het strand toe om weer te genieten van het zonnetje. En wauw wat een prachtig parel wit strand heeft Koh phi phi met een helder blauwe zee. in de avond verandert een deel van het strand in een soort van pubstreet met enorm harde muziek. Er zitten 4 barren en de ene wil nog hardere muziek draaien dan de ander. We leerde hier twee Duitse jongens kennen (beide Sebastiaan) we hebben de hele avond gefeest.

11 december
Ook vandaag zijn we naar het strand geweest en hadden we prachtig weer. De hele dag lekker ervan genoten. Rond half 5 zijn we nog wel even actief geweest en zijn we naar het viewpoint gaan kijken. We moesten hiervoor wel een klim afleggen omhoog. De verhalen op internet waren wel erger dan het uiteindelijk was. Het uitzicht was wel enorm mooi en we hebben hier de zonsondergang bekeken. Het was zeker de klim omhoog waard! In de avond zijn we een drankje gaan drinken bij een bar waar we een groepje jongens ontmoette uit Engeland, waar we wat drankjes mee hebben gedronken. We zijn daarna naar een andere bar gegaan waar we opeens Stefan en Marten (NL) weer tegenkwamen. We hebben hun leren kennen in Viëtnam in Hoi an. We zijn samen met Stefan nog naar de barretjes op het strand gegaan en hebben er gefeest. Puck heeft bijgedragen aan de bucketlist van een jongen die graag wilde dat er een shotje vanaf zijn achterwerk werd genomen, wederom hilarisch.

12 december
Vandaag vertrokken we in de ochtend naar het Khao sok national park. We zaten in de ferry vanuit Koh phi phi en kwamen hier Lawrence (Engeland) weer tegen die we leerde kennen in Laos. We kwamen rond 4 uur aan na een boot/bus trip in Khao sok en sliepen in het 'Khao sok Palm view resort'. Hier sliepen we in enorm gave bungalows die van bamboe en hout waren gemaakt. Het hostel had een hele aardige eigenaar 'Kong' die hielp ons met alles! We hebben gekeken wat voor tour we wilde gaan doen en dat is uiteindelijk een 2 daagse tour geworden die we de volgende ochtend zouden starten. Verder hebben we deze dag lekker bij het hostel gezeten, gegeten en gekletst met de mensen daar. In de avond heb ik zelfs een sollicitatiebrief geschreven en ben ik dus nog nuttig bezig geweest hier in Azië.

13 december
We werden rond 9 uur opgehaald en reden door naar het Khao sok national park. We hadden een leuke groep en gingen vooral om met Bart, Niki, Sandy (NL) & Linde (België). We gingen eerst naar een lokale markt toe waar je nog wat te eten kon kopen. Daarna gingen we met een longtailbootje rondvaren richting onze hutjes op het water waar we in gingen slapen. Tijdens de rondvaart zag je al wat voor paradijs dit National Park is. Het park herbergt een van de oudste regenwouden op aarde. Er is een kraakhelder blauw meer, veel wildlifde, grottenstelsels en enorme kalksteenrotsen. Het was prachtig om te zien. Eenmaal aangekomen bij onze hutjes, die helemaal van bamboe waren en aan het meer lagen, mocht je in het meer lekker gaan zwemmen. Je moest bij de hutjes wel uitkijken dat je niet door het hutje zakte haha. Ook moest je lopen over allerlei planken over het water heen om bijv. bij de wc te komen. Daarna hadden we een heerlijke lunch. Rond 1 uur vertrokken we naar de grot toe. Eerst een stukje met de longtailboot en daarna inclusief de grot een hike van ongeveer 3 uur. Puck en ik zijn ondertussen wat gewend en deze hike was goed te doen :). Het was enorm gaaf in de grot. We hadden lampen op ons hoofd en moesten zelfs stukjes zwemmen in de grot, omdat je niet meer kon lopen. De guide was bang voor regen deze dag, waardoor we de grot achteraan begonnen en naar voren liepen (achteraf is er geen regen geweest). Hierdoor moesten we zelfs soms in hevige stroming omhoog klimmen. Het was een enorm gave ervaring in de grot. Daarna moesten we nog een stuk terug hiken door de jungle terug naar de longtailboot. Puck had al in de grot een bloedzuiger aan der been gekregen. En ik kreeg er ook een op mijn been de laatste 20m. Ik zag m vrij snel en trok m van mijn been af, waarna hij aan mijn vinger vastzat. Uiteindelijk kon ik hem kwijtraken op de grond. Hierna mochten we weer even zwemmen en hadden we ons avondeten o.a. een heerlijk visje. Rond half 8 hadden we een nightsafari. We gingen met de longtailboot varen en hebben een leguaan, toekan en uil gezien. Het was een leuke ervaring om daar te varen als het donker is en je ook nog wildlife ziet. Daarna hebben we nog even een drankje gedaan en waren allemaal gesloopt en zijn in onze hutjes gaan slapen.

14 december
Na een bijzondere nacht waarin ik gelukkig boven verwachting goed heb kunnen slapen, maar wel veel dierengeluiden heb gehoord. Dit was een erg leuke ervaring om midden in het oerwoud te slapen en allemaal apen etc. te horen. We moesten om 7 uur in de ochtend klaar staan en gingen weer met de longtailboot een ochtendsafari doen. We zagen dit keer een leguaan, giftige slang waar we snel weg van moesten varen, aapjes en zelfs gibbon's. Dit was erg leuk om mee wakker te worden in de mooie natuur. Daarna gingen we ontbijten en kregen we pannenkoeken. Vervolgens stapte we weer in de longtailboot en verlieten de hutjes. We gingen een viewpoint bekijken en moesten daarvoor weer een hike afleggen omhoog en omlaag van ongeveer 2 en halfuur. We kregen een andere guide helaas, want die van ons (number one) had last van zijn knie. De nieuwe guide ging als een speer en hielt niet rekening met heel de groep, sommige hielden dat namelijk niet bij. Hierdoor liepen wij ook achter, omdat ik op iedereen wachtte en zijn we blijkbaar voorbij het viewpoint gelopen zonder dat we het echt in de gaten hadden. We dachten steeds dat het echte viewpoint zal nog wel komen. Maar opeens was de weg alleen nog maar naar beneden en hebben we het dus een soort van gemist haha. Alles te danken aan de slechte guide, maar wel een goede ochtendhike gehad. Waarbij ik helaas net bij de laatste 50m bleef hangen met mijn voet en een flinke smak maakte. We kregen nog een lunch en daarna was het tijd om met de longtailboot terug te varen naar de pier. Het busje bracht mij, Puck, Bart en Niki naar het busstation waar we een minivan pakte naar Surat Thani om vanuit daar om half 11 de nachtboot te pakken naar Koh tao. Om de tijd op te vullen hebben we met z'n vieren drankjes gedaan en gegeten op de nightmarket in Surat Thani.

15 december
De volgende ochtend kwamen we rond half 7 aan met de nacht slowboat in Koh tao. Ik heb heerlijk op deze boot
kunnen slapen. Hierna zijn we samen met Niki & Bart gaan ontbijten en hebben we een taxi gedeeld naar Sairee beach waar we een hostel hadden geboekt bij ' Lotus mountainview'. Ik en Puck hebben de rest van de dag heerlijk aan het strand in de zon gelegen tot de zonsondergang. In de avond hebben we wat gedronken bij de vuurshowbarretjes. Later op de avond stond iedereen bij het zwembad en had ik het gevoel dat je bij iemand thuis op een poolparty bent. Iedereen zwom/sprong in het zwembad, limbo dansen met vuur etc. We leerde hier ook nog een groepje jongens kennen uit Denemarken.

16 december
We moesten om half 10 verzamelen voor onze boottour die we hadden geboekt om te snorkelen. We deden vier stops op het water, waar je telkens kon snorkelen. Het was een super mooie onderwaterwereld. Ik heb nog nooit zo mooi gesnorkeld en zo veel vissen om mezelf heen zien zwemmen, dat was erg gaaf. rond 2 uur werden we afgezet op een mooi strandje waar we nog even in de zon hebben gelegen en een viewpoint hebben bekeken. Hiervoor moesten we wel weer even omhoog klimmen, maar ook dit viewpoint was het zeker waard. In de avond hebben we nog samen gegeten met Bart en Niki en zijn we daarna gaan slapen na een intensief dagje.

17 december
De dag begon met een heerlijk zonnetje en we hebben toen aan het strand gelegen. Helaas ging het in de middag regenen en moesten we even schuilen in het hostel. Later op de dag klaarde het gelukkig weer op en hebben we er nog even van kunnen genieten. In de avond hebben Puck & ik heerlijk op het strand gegeten en nog even naar de vuurshows gekeken.

18 december
We pakte de ferry in de ochtend naar Koh phangan. Helaas was dit de ergste bootreis die we hebben mogen ervaren. De zee was erg wild doordat het niet zo goed weer was. De boot heeft de hele rit hevig geschommeld, dat was geen pretje. In Koh Phangan werden we in het Nomad house (tip van Kelly) warm onthaald door heel leuke personeel: Joey (thais), Thomi (Kroatië) & Juvenal (Brazilië). Deze jongens waren allemaal zelf aan het backpacken en zijn blijven hangen in het hostel. Puck en ik hebben even rondgelopen en winkeltjes bekeken.
In de avond was the pre party van de halfmoon party. We hebben vooral aan de bar gezeten en beerpong gespeeld met het personeel en de rest van de backpackers. Hier hebben we ook nog Stefan (Chili), Jacob (Canada) & Ben (Canada) leren kennen. We zijn nog met een tuktuk naar een andere bar gebracht en hadden wederom een mooie avond, waarbij ik om 7 uur in mijn bedje lag.

19 december
Vandaag bestond vooral uit bijslapen van de avond ervoor en verder niet veel doen, behalve eten bij ons vaste restaurantje. In de avond was het dan eindelijk zo ver ' de halfmoon party', dit is een feest midden in de jungle. We hadden eerst een feestje bij het hostel met iedereen en kregen allemaal verf op ons lichaam geschilderd. Daarna dronk iedereen drankjes en deden drankspellen. Vervolgens gingen we met tuktuks naar het feest en waren er twee area's met muziek. Iedereen heeft weer tot in de vroege ochtend gefeest.

20 december
Vandaag hebben we wederom uitgeslapen (3 uur in de middag). Zijn daarna bij ons favoriete restaurantje gaan eten en nog even naar het strand geweest. In de avond hielt het hostel een filmavond en hebben we enorm veel popcorn gemaakt. Ik, Joey, Juvenal en puck waren zo druk aan het kletsen dat we de film gemist hebben haha. Daarna zijn we allemaal op tijd ons bed ingedoken en waren allemaal gebroken van het gefeest van de afgelopen dagen.

21 december
Nog even lekker ontbeten bij ons favoriete restaurantje in Koh Phangan en daarna hebben we rond 12 uur in de middag de tuktuk genomen naar de pier. Hier hadden we om 1 uur de ferry naar Surat Thani waar we rond half 4 aankwamen. Hierna werden we met de bus gebracht naar het treinstation waar we ongeveer om half 6 aankwamen. We hebben hier gegeten en moesten wachten (4 uur lang) tot half 10 in de avond was en onze nachttrein zou vertrekken. Toen het eindelijk kwart over 9 was en we naar het spoor liepen kwam er een bewaker op ons afgelopen die uiteraard geen woord Engels sprak. Hij probeerde ons via een bord duidelijk te maken dat onze trein maar liefst 4 uur vertraging had en we daardoor pas om half 2 in de nacht zouden vertrekken. We werden naar de ticketinformatie desk gebracht en hier werd ons vertelt dat we wel de volgende trein over 5 minuten konden nemen van een andere maatschappij en moesten dan wel 5 euro p.p meer betalen. We besloten om dit maar te doen, aangezien we graag daar weg wilde en op tijd wilde aankomen in Bangkok om nog iets aan onze dag te hebben. We sliepen allebei bovenin een stapelbedje, waarbij je jezelf niet te veel moest bewegen anders rolde je eruit.

22 december
Ik kan wel zeggen dat dit een nacht was waar ik slecht in heb geslapen en dat kwam niet vaak voor in Azië. Het slapen in een nachttrein was dus niet helemaal mijn ding. We zouden om 9 uur in de ochtend aankomen in Bangkok, maar werden om 7 uur in de ochtend al uit onze bedjes gehaald die binnen 5 seconden werden ingeklapt als normale treinstoelen. En moesten nog 2 uur gewoon gaan zitten op een stoel, terwijl ik had gehoopt dat we tot 9 uur in ons bedje mochten blijven liggen, maar helaas… Eenmaal aangekomen in Bangkok pakte we een taxi, uiteraard met meter, naar de Khao San road. Super leuke ervaring om na drie en halve maand op een plek terug te komen waar je gestart bent. We wisten de weg nog en liepen naar het hostel waar we ook onze eerste nacht in Bangkok hebben geslapen. Helaas kregen we niet precies dezelfde kamer als de eerste avond, maar het was leuk om er weer terug te zijn. We besloten om deze dag te besteden aan het kopen van souveniers. We hebben tijdens onze reis dit niet veel kunnen doen, omdat we niet veel konden meenemen in onze backpack. Aangezien het ook bijna kerst is vonden we het leuk om voor iedereen wat mee te nemen. We dachten het slim aan te pakken en naar een grote shopping mall te gaan met souveniers genaamd MBK. We hadden een taxi gevonden die ons er goedkoop heen kon brengen als we wel eerst ergens anders mee naartoe reden waar hij dan gratis benzine kreeg. We moesten daar wel 10 minuten gaan rondlopen in de winkeltjes. We hadden toch tijd zat en besloten om elkaar te helpen en het te doen. We hadden inspiratie opgedaan bij de winkeltjes en daarna bracht hij ons naar MBK. Helaas was het hier allemaal veel duurder dan we dachten en hadden ze niet precies wat we zochten. We besloten om naar China Town te gaan en daar rond te kijken. Ook hier hebben we rondgelopen, maar vonden we ook niet wat we moesten hebben. En ja hoor je raad het al, uiteindelijk terug op de Khao San Road vonden we alles wat we nodig hadden. Maar ach we hadden weer even rondgereden door Bangkok haha. In de avond hebben we nog heerlijk een Pad Thai gegeten op staart en zijn we naar de Rooftopbar gegaan waar we ook onze eerste avond met de Duitse jongens hadden doorgebracht. We hebben hier nog wat Nederlandse jongens ontmoet en hebben nog een drankje gedaan, daarna zijn we heerlijk gaan slapen in ons hostel ‘Greenhouse’.

23 december
We vlogen pas in de avond om 23.50 terug naar Nederland en hadden nog de hele dag in Bangkok. We begonnen de dag met het kopen van de laatste souveniers, daarna zijn we een manicure + pedicure gaan doen. Dit koste slechts 10,- en hadden we erg nodig na het vele lopen van de afgelopen maanden. Puck heeft daarna nog een gezichtsbehandeling gedaan en toen heb ik eerlijk thee zitten drinken en gerelaxt. In de avond hebben we nog voor de laatste keer genoten van het heerlijk Thaise eten en hebben we om half 8 de taxi genomen naar het vliegveld. De vliegreis is allemaal goed verlopen en lekker veel kunnen slapen. We kwamen ook Eelke (NL) weer tegen die ook in het vliegtuig zat op de heenreis. In Frankfurt moesten we overstappen en nog 3 uur wachten, maar daarna waren we dan eindelijk terug op Nederlandse bodem.

Dit was het laatste verslag van onze rondreis door Zuidoost-Azië. Hopelijk hebben jullie de verslagen met plezier gelezen en een goede indruk gekregen van alles wat wij hebben meegemaakt. Het was een enorme bijzondere ervaring waar we optimaal van hebben genoten.

Veel liefs!