Viëtnam II & Cambodja - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Jody Rijsewijk - WaarBenJij.nu Viëtnam II & Cambodja - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Jody Rijsewijk - WaarBenJij.nu

Viëtnam II & Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Jody

04 December 2015 | Maleisië, George Town

Hoii,

Het heeft even geduurd, maar hier is weer een verslag. Ik moet toegeven hij is (erg lang), maar ik liep lang achter met het schrijven van mijn verslag. Hopelijk blijft het leuk voor jullie om het te lezen :).

3 november

Na de lange scooterrit in mijn vorige verslag sliepen we in het Sunflower hostel, dat was een erg gaaf hostel. Alleen na een vrij vreemde nacht in mijn dorm, waarbij het nogal lawaaierig was, nadat er veel mensen thuis kwamen na het stappen. Tevens dacht ook iemand dat mijn bed zijn bed was haha, dus die heb ik subtiel weer uit mijn bed gekickt. De volgende ochtend kreeg ik wel meteen van iedereen excuses aangeboden. Tijdens het ontbijt zagen we dat Tom, Heather en Lawrence (Engeland, van de slowboat uit Laos)  en Tim & John (van de phong nha caves) ook in het hostel sliepen. Super leuk om elkaar weer te zien. We (Erwin, Puck & ik) zijn in de middag het stadje Hoi an gaan verkennen. Dit stadje staat bekend om zijn relaxte sfeer, strand en winkeltjes waarbij je kleding op maat kan laten maken. Veel mannen lieten hier een overhemd of pak op maat maken, aangezien het hier een stuk goedkoper is. In mijn dorm waren nieuwe mensen gekomen waaronder Koen & Tom (NL) en zij waren samen aan het reizen met Marten & Stefan (NL). In de avond hebben we eerst wat gedronken met iedereen, ook met wat mensen die we nog kende van de slowboat (Heather, Lawrence, Maarten). Daarna zijn we naar de 'Why not bar' gegaan. Je kon hier voor ongeveer 8 euro de hele avond drinken wat je wilde. Ook stond er een laptop, waarop je je eigen muziek kon aanklikken. In deze bar kwamen we ook weer Chantal en Jose tegen van Halong bay (begin Viëtnam) het was een erg gezellige avond. Puck kreeg ook nog hoog bezoek, er viel namelijk opeens een kakkerlak naar beneden bij der nek..

4 november
Het regende in de ochtend ontzettend veel en hard. We hebben het strand door de regen helaas ook niet kunnen bezoeken in Hoi an. We (Erwin, Puck & ik) zijn wat later in de middag met de fiets naar het oude gedeelte van de stad gegaan. Dit was een super leuk gedeelte van de stad, waar geen verkeer kon rijden. Hier kreeg je pas echt de fijne relaxte sfeer mee.  We hebben lekker koffie gedronken en hebben winkeltjes bezocht. Toen het avond begon te worsden kwamen we Tom, Koen, Marten & Stefan tegen in het oude gedeelte. De stad kreeg steeds meer sfeer, omdat er overal lampionnen hingen en je kaarsjes op het water kon laten drijven. We zijn samen over de markt gelopen (waar ik eindelijk een tasje heb gevonden). Daarna begon het weer erg hard te regenen en hebben we met iedereen ergens wat gegeten en gedronken. In de avond ben ik samen met een NL meisje, Tom, Koen, Marten & Stefan naar de Tiger tiger bar gegaan. We hebben hier bier en buckets gedronken en zijn daarna doorgegaan naar de Why not bar. Het was wederom weer een gezellige avond.

5 november
Dit was een dag waarop we eigenlijk helemaal niks konden doen. Het regende de hele dag aan een stuk door mega hard. Je kon er zelfs niet met een paraplu of poncho doorheen lopen (welkom in de tropen). We hebben eigenlijk de hele dag gezeten bij het hostel en potjes tafelvoetbal, & biljart gespeeld en films gekeken. Het was nog best gezellig, aangezien bijna heel het hostel er zat. Puck en Erwin hebben alleen in de middag een taxi gepakt naar het winkeltje waar ze kleding hadden laten maken en nog moesten ophalen. Om 5 uur werden we met de bus opgehaald en reden we met een sleepingbus naar Dalat.

6 november
we hadden uiteraard weer wen buschauffeur die flink had doorgereden en kwamen om half 5 in de ochtend aan in het plaatsje Nha Thrang. We moesten hier tot 8 uur wachten op onze volgende bus die naar Dalat zou rijden. We hebben dus drie uur op de stoep gezeten met ongeveer 10 andere backpackers en zitten wachten. Ik heb hierdoor wel een zonsopkomst kunnen bekijken :). Eenmaal in de bus naar Dalat hadden we een enorm mooi uitzicht, aangezien we de bergen inreden. Dalat is namelijk een plaatsje dat wat hoger ligt en dus in de avond ook wat kouder is. We kwamen rond 2 uur in de middag aan bij ons hostel 'Dalat family'. We konden meteen aanschuiven aan de grote tafel vol met andere backpackers en mee eten met de lunch. 'Mama'  kookte voor iedereen en zette het op tafel en iedereen kon van alles wat pakken. De bedden hier lagen ook allemaal recht naast ellkaar. Je kreeg hier dus ook echt een familie gevoel. Tevens kwamen we hier ook Jose weer tegen van Halong bay en Tim en John (de broers van de phong nha caves). Continue kreeg je ook kusjes en knuffels van de familie in het hostel. We (Erwin, Puck & ik) zijn opzoek gegaan naar een pinautomaat, wat nog erg lastig was. We hebben er driekwartier voor moeten lopen tot we er een hadden gevonden. Om 5 uur moesten we weer terug zijn bij het hostel en gingen we met iedereen eten aan de grote tafel. Je betaalde 2 euro en de familie kookte enorm veel en zetten weer alles op tafel. Je pakte van alles wat en iedereen deelde met elkaar. De bananenpannekoeken waren erg geliefd. Na het eten veranderde het hostel in een soort van kroegje en deed iedereen drankspellen met elkaar. Het was een enorm gezellige avond waarbij 'mama' zich later op de avond had opgetut en helemaal los ging op de dansvloer. Om 10 uur moest de muziek uit om overlast te voorkomen en kon je nog opstap gaan. Ik besloot om maar lekker te gaan slapen na een lange dag. En de volgende ochtend werden we alweer om half 8 opgehaald voor 'Canyoning' en daar wiilde ik fit voor zijn.

7 november
We werden om half 8 opgehaald voor de Canyoning. Ook Tim & John (de engelse broertjes) en Mayke (duits) en John (australië) allemaal leren kennen in Phong nha deden ook mee. We gingen eerst een stukje hiken en kwamen daarna aan bij de eerste abseiling. Dit was van een rots zonder waterval. Ik stond wel eventjes op mijn benen te trillen, maar wat was dat ongelofelijk gaaf. Daarna gingen we naar een watervalletje dat een soort glijbaan was. Je moest achterste voren op je rug gaan liggen en dan gleed je via de waterval naar beneden. Daarna gingen we nog een keer glijden alleen dan liggend op je buik naar beneden via een watervalletje. Daarna gingen we naar de volvende abseil van een waterval van 25m hoogte. We moesten eerst naar beneden abseilen en een paar keer springen, daarna moest je op een gegeven moment alles loslaten en jezelf afzetten tegen de rots en ongeveer 3 - 5m naar beneden springen midden in een waterval. Dit was erg eng, maar wel gaaf om te doen. Hierna gingen we door naar het canyon springen en kon je van een rots van 7 of 11m springen. Bij die van 11m moest je een aanloop nemen en dan springen, als je dit niet goed deed dan liep het niet goed af.. ik besloot om toch maar voor die van 7m te gaan. Puck en Erwin hebben wel die van 11m aangedurfd. Na het springen gingen we naar de laatste abseil van een waterval, genaamd 'de wasmachine'. Hierbij ging je abseilen en kwam je midden in de waterval terecht, waarbij je snel moest abseilen anders ging je veel rondjes draaien. Op het einde was je touw op en stond je onder de stromende waterval en moest je op je rug gaan liggen en werd je meegevoerd door de stroming en ging je kopje onder. Daarna kwam je uit bij het einde. We moesten nog een halfuur omhoog hiken, dat was vrij pittig na al een intensieve dag. We reden met de auto naar een plek om te lunchen en reden daarna terug naar het hostel. We aten om 5 uur weer aan de grote tafel met iedereen samen en genoten van 'mama' haar kookkunsten. In de avond ben ik met een groepje naar de nightmarket gegaan. Ze verkochten hier zelfs aardbeien, omdat het hier wat kouder is kunnen ze het telen. Ook werden er veel gebreiden en gehaakte spullen verkocht zoals mutsen en truien. Daarna ben ik nog met een aantal nederlanders en engelse o.a. de broertjes Tim & John naar een barretje gegaan en hebben we bier gedronken en karaoke gezongen. De locals deden zelfs ook mee.

8 november
We hebben om 7 uur in de ochtend de bus gepakt naar Mui ne, dit was helse rit met een erg slechte, hobbelige weg en veel bochten. Rond 12 uur kwamen we aan in Mui ne en hadden we ingecheckt bij het 'Backpackers village hostel' met een enorm fijn zwembad. We (Erwin, Puck & ik) hebben gelunchd en zijn daarna heerlijk op het strand gaan liggen. In Mui ne wordt er veel gewindsurfd, gesurfd en Kaytsurfen. In de avond hebben we gegeten bij een restaurant waar je drie gangen kreeg voor maar 4 euro. Daarna hebben we wat drankjes gedaan bij de bar van het hostel en kwamen Erwin & Puck iemand tegen die ze kende van thuis (Irene). Ik en Puck waren haar ookal in Laos tegengekomen. Ik voelde me opeens niet zo lekker en ben gaan slapen.

9 november
We (Puck, Erwin & ik) zijn de dag begonnen met lekker liggen bij het zwembad van het hostel en zijn daarna de hele dag bij het strand geweest. Het was een heerlijk zondagje. We hebben in de avond bij een visrestaurantje gegeten waarbij je aan de voorkant van het restaurant alle vissen en schelpdieren levend nog kon zien. Ik voelde mezelf nog steeds niet helemaal top, dus moest helaas een simpel rijst gerecht bestellen. Puck & Erwin hadden p.p 500 gram heerlijke garnalen en een kreeft op. We zijn daarna optijd gaan slapen, want we moesten de volgende ochtend om half 5 in de ochtend klaar staan. We hadden namelijk een tour geboekt waarbij we de zonsopkomst gingen bekijken bij de wittezandduinen.

10 november
We werden om half 5 in de ochtend bij ons hostel opgehaald voor de tour met een gave jeep. We reden eerst naar de witte zandduinen om daar de zonsopkomst te bekijken, dit was erg mooi om te zien, ondanks dat er een paar wolkjes waren. Daarna zijn we doorgereden naar de rode zandduinen. Ook hier hebben we weer even rondgelopen en genoten van het uiitzicht en de zandduinen. Daarna zijn we naar de vis village gereden. Hier lagen enorm veel vissersbootjes en kon je zien hoe de Viëtnamese te werk gingen. Het was erg mooi om dit te bekijken. Als laatste gingen we naar de Fairy stream. Je moest hier door een soort riviertje (leek op een riool, alleen wat schoner water) lopen en dan had je aan de zijkanten mooie rotswanden. Na oongeveer dik een halfuur lopen door de 'goot' kwam je uit bij een watervalletje. het was erg mooi om te zien! Rond 12 uur waren we terug bij ons hostel en hebben we nog lekker de hele dag aan het zwembad gelegen. In de avond zijn we weer gaan eten bij een vissersrestaurantje. We hadden vooraf een deal gemaakt en zouden 1.5 kg garnalen krijgen en daarbij gratis schelpdieren en een biertje. We gingen zitten en kregen eerst de verkeerde garnalen zonder knoflook en gestoomd, we wilde van de bbq. Daarna gingen ze dus op de bbq waardoor ze vrij droog waren. Daarbij kregen we opeens ook een portie super grote garnalen en de schelpen. We hadden alles opgeeten en kregen de rekening. Deze was opeens veel hoger en ze zeiden dat die grote garnalen duurder waren, maar die hadden wij nooit besteld. Zij vonden dat we ze dan ook niet hadden moeten opeten.. maar het leek net of het erbij hoorde. Na een discussie hebben we het maar gewoon betaald en het gelaten. We hebben daarna met een groep bij het hostel geproost op Puck der verjaardag en zijn naar de 'Dragon beach bar' gegaan samen met Thijs en nog een jongen. Bij de bar was ook een aziatisch meisje jarig die een enorme taart had gehad. We mochten hier allemaal van mee eten en hebben met allemaal locals en toeristen gedanst.

11 november
We gingen ontbijten en Erwin voelde zich niet zo goed, het leek toen nog meer op een kater. We hebben de dag relaxed doorgebracht bij het zwembad en Erwin helaas in bed en bleek toch iets van een voedselvergiftiging te hebben opgelopen. In de avond had ik voor Puck een taart geregeld die we met het super aardige Amerikaanse personeel hebben opgegeten en gezongen. De taart was echt overheerlijk :) Daarna zijn Puck & ik samen gaan eten bij een restaurantje aan het strand. We hebben hier Hotpot gegeten, dat is een Viëtnamese specialiteit. Het is een pan met een soort soep met allemaal vissoorten en noodles, het was super lekker. We hebben daarna in het hostel nog met meer backpackers het overige gedeelte van de taart opgegeten en een nieuw kaartspel geleerd genaaamd ' Russisch kaartspel'. Helaas voelde Puck zoch opeens ook erg misselijk en is naar bed gegaan.

12 november
We hadden bustickets geboekt om 4 uur in de middag naar Ho chi minh (Saigon), maar Erwin & Puck voelde zich te
ziek om deze bus te kunnen pakken en hebben we het moeten verplaatsen naar de volgende dag. Zij moesten helaas de hele dag uitzieken in bed en ik ben aan het zwembad gaan liggen. In de avond hebben we met z'n drieën films gekeken op de kamer, zodat iedereen de volgende ochtend hopelijk weer hersteld was en we alsnog konden gaan naar Saigon (Ho chi minh).

13 november
We hadden om 11 uur de bus naar Saigon en kwamen daar rond 4 uur in de middag aan. Het was wel een sleepingbus, dus we konden lekker liggend reizen. Ik had een dorm geboekt in het 'Hideout hostel' en Erwin & Puck hadden voor de laatste vakantiedagen van Erwin een hotel geboekt. We zijn in de stad gaan rondlopen en hebben heerlijk gegeten bij een restaurantje aan de straat. We zijn nog naar de nightmarket geweest en wat winkeltjes bekeken. Daarna hebben we nog een drankje gedaan bij mijn hostel en zijn we gaan slapen, aangezien we de volgende ochtend een Mekong delta tour hadden gepland.

14 november
We werden om 8 uur in de ochtend opgehaald voor de Mekong delta tour en gingen toen anderhalf uur de stad uitrijden. We werden eerst gebracht naar een plek waar heel veel met cocosnoten werd gemaakt en honing. We kregen hier ook thee met honing, localfruit en live muziek van een bandje. Daarna gingen we in kleine bootjes over een riviertje naar de volgende plek, hier werd alles gemaakt van cocos. Vooral het maken van de coconutcandy konden we goed bekijken. De vrouwen waren dit namelijk voor onze neus aan het maken en we konden stukjes proeven. Daarna kon je nog een slang om je nek doen en glaasjes alcohol proeven waar een schorpioen in de fles had gezeten en een rijstwijn. Het was iniedergeval erg sterk. Daarna gingen we door naar onze lunch en werden we daarna met een grotere boot door de Mekong rivier gevaren. Als laatste gingen we nog met de bus langs een tempel met o.a. een grote witte budha, was erg mooi om te zien. In de avond hebben we voor Erwin zijn laaste avond in Viëtnam gegeten bij een rooftop restaurant waar we een mooi uitzicht hadden. Puck & Erwin gingen terug naar hun hotel, Erwin vloog de volgende ochtend vroeg. Ik ging bij mijn hostel meedoen met de pubcrawl en had een super gezellige avond. Gelukkig had ik een erg leuke groep met o.a. Felix (Zweden), twee engelse meiden uit mijn dorm en nog veel meer. Het uitgaansleven in Saigon heb ik als zeer geslaagd ervaren!

15 november
In de ochtend is Puck naar het vliegveld gegaan om Erwin uit te zwaaien en is daarna naar mijn hostel gekomen om ook daar haar laaatste nacht in Viëtnam door te brengen. Ik kon lekker uitslapen en rond half 11 pakte we een taxi naar het War museum, helaas kwamen we er daar pas achter dat het museum tussen 12 - 1 uur dicht ging. En we moesten om 1 weer terug zijn bij het hostel voor onze volgende tour die we hadden geboekt. Dat was een beetje balen, maar we hebben in een uur zo veel mogelijk proberen te zien van het indrukwekkende museum. Buiten zag je o.a. de tanks en vliegtuigen die ze tijdens de oorlog hebben gebruikt. En binnen hingen er enorm veel posters ook met vreselijke beelden van mensen die helemaal waren verminkt door Agent orange (soort gif dat werd gestrooid, waardoor mensen helemaal verminkt werden) of dood waren afgebeeld. Ook de boobytraps waren afgebeeld en sommige kon je bekijken, erg heftig allemaal. Helaas hebben we net niet alles gered om in zo korte tijd te zien, maar gelukkig nog wel veel. Om 1 uur werden we opgehaald voor onze tour naar de Cu Chi tunnels. Deze tour was erg indrukwekkend! Eerst gingen we naar een atelier waar mooie kunst werd gemaakt met bijvoorbeeld eierdopjes. Hierna reden we door naar de plek en kregen we een filmpje te zien over de Viëtnam oorlog. Hierna konden we zelf.ervaren in wat voor kleine ruimte de 'snipers' zicht verscholen, zodat ze Amerikanen komden neerschieten. Zelf ben k ook door een tunnel van 100m gekropen, dit was nog vrij pittig, het was een ruimte van ongeveer 60 cm.onder de grond. Verder hebben we nog de boobytraps gezien (dit zijn bizarre en pijnlijke wapens die werden gebruikt). Puck & ik zijn in de avond nog bij hetzelfde restaurantje gaan eten als de eerste avond in Ho chi minh en ons eten werd hier geserveerd in een uitgeholde annanas, erg leuk en heerlijk eten weer!

16 november
In de ochtend rond 8 uur pakte ik en Puck de bus naar Sihanoukville (Cambodja) vanuit Saigon (Viëtnam). Het verliep allemaal erg soepel bij de grensovergang. We moesten in de bus ons paspoort met het geld (35 dollar) voor een Cambodjaans visum afgeven en zij zouden het verder regelen. We moesten bij de grens uit de bus stappen en de man van de bus deed verder eigenlijk alles en riep ons steeds een voor een bij het verlaten van Viëtnam en het binnentreden in Cambodja. Het ging allemaal.erg soepel en was goed geregeld. Rond half 4 kwamen we aan in de hoofdstad van Cambodja (Phnom Penh). Wij wilde onze rondreis door Cambodja starten in Sihanoukville, dus moesten we nog met de bus ongeveer 4/5 uur rijden. In de avond kwamen we aan in ons hostel (Backpackers heaven). We hebben hier nog wat gegeten en zijn lekker gaan slapen een hele dag reizen breekt mij toch vaak op.

17 november
We wilde de speedferry pakken naar Koh Rong Island om 11 uur. We gingen ontbijten in het hostel en ontmoeten hier Nils (Zweden). Hij ging ook naar Koh Rong en we besloten om samen een tuktuk te delen naar de pier toe. Eenmaal aangekomen bleek de ferry al vol te zitten en konden we de ferry pakken van 3 uur. We hebben toen maar de hele dag op het strand gelegen in Sihanoukville (heel vervelend haha) en konden na onze lunch op de boot stappen (uiteraard had de ferry vetraging). Hier hebben we ook Alex ontmoet en hebben Nils, Alex, Puck en ik samem een bungalow genomen bij 'de skybar' op Koh Rong. Het was erg leuk om eens in een bungalow te slapen op een island, maar je ervaarde ook meteen de nadelen: enorm veel muggen, een mini straaltje water tijdens het douche, koud water en soms geen water of licht haha. Maar we hadden wel een super mooi uitzicht en een leuke ervaring. We hebben in de avond samen gegeten en zijn gaan stappen. Er was een pubcrawl bezig, dus het was lekker druk in de kroegen en hebben ons goed vermaakt. Heerlijk om op stap te gaan met je voeten in het zand :)

18 november
Puck en ik hebben in de ochtend tickets geboekt voor een boottochtje en dat begon om 1 uur tot 8 uur in de avond. We gingen eerst met het bootje een stukje varen en konden daarna uit de boot springen om te snorkelen. Erg leuk/mooi om dit te doen in helder zeewater. Daarna gingen we verder met de boot varen en gingen we vissen. iedereen kreeg een vishengel, maar helaas heb ik niks kunnen vangen (een paar andere wel). Na het vissen vaarde we naar Long Island om de zonsondergang te kunnen bekijken. Dit is een prachtig rustig strand. We hadden daarna een bbq in de boot, waarbij we ook onze zelf gevangen visjes kregen, het was heerlijk. Daarna vaarde we weer richting Koh Rong en maakte een stop midden op zee. Hier konden we uit de boot gaan en met plankton zwemmen. Als je zwemt en je raakt ze aan geven ze licht. Erg leuk om dit een keer te hebben meegemaakt, maar het voelde ook heel raar. Na de boottocht hadden we in de avond afgesproken met de groep van de boot om nog een klein hapje te gaan eten. Nils en Alex waren ook meegegaan om te eten bij 'Sigi thaifood'. Het eten was hier overheerlijk en de man had een open buitenkeuken in het zand. Hierna zijn we nog even naar een bar gegaan waar live muziek werd gespeeld door andere backpackers.

19 november
We stonden rond 8 uur op en wilde samen met Alex optijd vertrekken om de hike af te leggen naar Long Island. Je kunt ook een bootje nemen voor 6 doller heen en terug, maar we wilde de hike waar iedereen het over had graag zelf ervaren. We begonnen met volle moed en het ging vrij goed, buiten het feit dat ik nog nooit zo veel vocht heb verloren haha, wat was het pittig in deze warmte. We moesten door een soort van jungle lopen en op het einde van rotsen naar beneden klimmen. We hebben er ongeveer een uurje over gedaan. We konden hierna heerlijk de hele dag op het strand liggen en wilde rond 4 uur terug gaan lopen. Helaas ging dit niet, want de lucht was opeens zwart en begon al een beetje te regenen. We waren bang dat als we gingen lopen we midden in een stortbui/onweer zouden zitten en dat is niet prettig tijdens een hike door de Jungle. We besloten om een bootje terug te pakken en dat was toch ook wel fijn :). We hebben in de avond samen met Nils & Alex gegeten bij een restauranje met bbq, Ik had hier heerlijke garnalen op. In de avond had Nils met zijn groep van de boottocht afgesproken bij ons hostel. We hebben met z'n alle drankkaartspellen gedaan en zijn daarna nog de kroeg ingegaan.

20 november
Ik & Puck pakte om 10 uur in de ochtend de speedferry terug naar Sihanoukville. We kwamen hier rond kwart voor 12 aan en konden meteen bustickets boeken voor de bus van 12 uur naar Kampot. Hier kwamen we omgeveer rond 3 uur aan en hebben geslapen in 'The riverlodge'. Een erg leuk hostel waarbij alleen ik & Puck in een dorm sliepen (alsnog een privékamer dus). Het wordt gerund door een man uit Zweden die eigenlijk continue dronken/aangescboten is. Dit helpt soms in ons voordeel als hij iets op onze rekening vergat te schrijven. Er was ook een kok die enorm goed kon koken en kookles gaf aan de mensen in Kampot. In de middag heb ik kunnen genieten van zelfgemaakt brood met tonijn. Tevens had je vanuit het hostel een enorm mooit uitzicht over de rivier. Puck en ik zijn in de avond even naar de nightmarket gelopen, waarbij we nog een enorme bruiloft tegenkwamen. Terug in het hostel was de kok al naar huis, maar was de vrouw die koken van hem leert er wel. Ze gaf aan dat ze de spaghetti van de kaart al goed kon maken. Ik had al zo lang zin in een goed bordje spaghetti (op elke menukaart hebben ze het wel, maar durfde het nooit te bestellen na alle borden die ik voorbij heb zien komen en niet op de spaghetti van thuis leken haha). Ik had nu vrij weinig keus en hoopte op het beste. En goed dat was het zeker, het was bijna het beste bord spaghetti die ik ooit op heb. De kok had haar dus goede kookles gegeven :).

21 november
De kok had heerlijke lunchpakketjes voor ons gemaakt. We stonden namelijk vroeg op (8 uur) en gingen vandaag naar het Bokor nationalpark in Kampot. We huurde een scooter en moesten een berg oprijden. Dit was een enorm mooie rit met prachtig uitzicht. In het nationalpark kon je verachillende tempels zien, een oude kerk, woning waar de monnikken leven, een heel oud frans casino en tegenwoordig is er een resort geplaatst met een echt casino erin. Ik vond dit eigenlijk jammer, want het verpeste een beetje het oude en mooie gedeelte van het nationalpark. Helaas gaan ze de komende jaren nog meer nieuwbouw plaatsen. Ook waren Puck en ik uiteraard weer een attractie opzich en mochten we weer meerdere malen poseren voor een foto. We hebben daarna nog even door Kampot zelf gereden en naar de lokale markt gegaan. Dit was erg leuk om te zien, de geur was alleen wat minder. Tevens wist ik hierna niet meer zeker of ik nog kip of vis durfde te eten haha. Helaas hadden we deze avond geen kok in ons hostel en moesten we ergens anders gaan eten. We hadden weer een erg goedkoop en lekker restaurantje gevonden waar we heerlijk hebben gegeten. In de avond weer eens lekker op skype gezeten met het thuisfront :).

22 november
We hadden bustickets geboekt om 11 uur naar Phnom Penh en hadden een kamer geboekt in het 'Lovely jubbly villa' hostel. We kwamem rond drie uur aan en gingen meteen met een tuktuk naar het S-21 prison museum. In Cambodja heeft zich onder leiding van Pol Pot iets afschuwelijks afgespeeld waar de buitenwereld lange tijd niks van afwist. Van 1990 tot 1970 voerde se Rode Khmer een guerriliastrijd in Cambodja. De steden werden ontruimd en de bevolking moest gedwongen verhuizem naar het platteland, waar ze moesten werken met weinig te eten. Enorm veel onschuldige mensen werden opgesloten en gemarteld in de S-21 Prison. In totaal zijn onder zijn bewind anderhalf tot twee miljoen Cambodjanen omgebracht. Dat was toen een vijfde van de Cambodjaanse bevolking. Het was erg indrukwekkend en interessant om.het S-21 Prison museun te bezoeken.

23 november
In de ochtend zijn we vroeg opgestaan (8 uur) om naar ' The killingfields' te rijden met een tuktuk. De gevangenen uit de S-21 prison die we de dag ervoor bezocht hadden, werden daarna vervoerd naar o.a. de killingfields. Dit betekende voor de meeste hun dood op een paar survivors na. Hier waren massagraven en werden mensen op de afgruwelijkste wijze vermoord en opgestapeld in graven. Bij de Killingfields kregen Puck & ik een audioset mee in je eigen taal en werd je per stop alles vertelt. Dit was super heftig om te horen en daarbij meteen de plek te zien waar het zich heeft afgespeeld. Er was o.a. een dikke boom waar baby's met hun hoofd tegen aan werden geslagen om te doden. Hier hingen als eerbetoon veel armbandjes aan en ook ik heb de mijne eraan gehangen. Op de grond zag je ook soms nog de resten van menselijke overschotten (botjes) liggen en was het erg indrukwekkend. Aan het einde is er een Stupa gebouwd als eerbetoon voor alle alachtoffers, hierin zijn in ongeveer 11 etages schedels, pezen, botjes, kaakbeenderen etc. opgeslagen van de slachtoffers en kun je bekijken. Tevens zie je in de meeste schedels gaten van hamers, aamgezien de Rode khmer kogels der tijd te duur vonden en de schedels insloegen met hamers... Na deze heftige & indrukwekkende Killingfields hebben Puck & ik de bus gepakt van half 2 naar Battambang. De reis zou ongeveer 5 uur duren, maar dit werd 7 uur. We hadden namelijk pech met de bus onderweg. We moesten nog ongeveer 40km rijden en toen hielt de bus ermee op. Eerst ging een halfuur lang iedereen de bus in en uitlopen en Puck en ik wisten niet of het nog gemaakt ging worden of dat er iets anders geregeld werd. Niemand sprak namelijk engels. Op een gegeven moment ging de kofferluik open en werd ons duidelijk dat de bus niet meer gerepareerd kon worden. We zagen de locals langs de weg gaan staan en een paar konden met een andere bus mee. Ook wij gingen toen maar liften en hadden met een aantal andere locals een bus kunnen stoppen. Ook hier sprak niemamd engels en hoopte we maar dat de bus naar Battambang reed. We kregen namelijk als antwoord alleen maar vriendelijke glimlachen haha. Uiteindelijk zijn we keurig afgezet op de nightmarket van Battambang en pakte we een tuktuk naar ons hotel van 2 euro: 'Chhaya hotel'. Voor een nacht was het een prima hotel en hebben we nog wat gegeten en gaan slapen.

24 november
We moesten weer eens vroeg opstaan, de slowboat naar Siem Reap vertrok namelijk om 7 uur in de ochtend. We hebben er 8 uur over gedaan om.in  Siem Reap te komen. Dit was niet erg, want zaten heerlijk op het dek van de slowboat. We konden tijdens de boottocht goed zien hoe de mensen echt leven in Cambodja. Natuurlijk werd er ook weer veel naar je gezwaaid, wat grappig blijft. We zagen ook vooral veel grote visnetten onderweg, huizen aan/op het water en mooie natuur. We hadden een kamer geboekt in 'Mad monkeys', aangezien ik mijn verjaardag deze avond ging vieren en dat hostel een goed party hostel is. Bij aankomst zeiden ze dat ik de 25e had geboekt i.p.v. de 24e. Ik kon nauwelijks geloven dat ik het voor deze avond verkeerd had gedaan, maar kon het niet checken want mijn telefoon was leeg. We hwbben uiteindelijk geslapen in Flashpackers hostel. Hier kwam ik erachter toen ik mijn telefoon checkte dat ik wel gewoon goed had geboekt bij Mad monkeys, maar we blevem gewoon waar we waren. In de avond zjn we wel naar de rooftop banana bar gegaan bij Mad monkeys en hier kwamen we Glenn (engels, kennen we van de slowboat in Laos) tegen en leerde we James (Australië) & Dylan (Nieuw-zeeland). kennen. We hebben de nodige biertjes en shots gedronken en zijn toen naar de pubatreet gegaan. Het was in heel Cambodja 'waterfestival de 24e & 25e waardoor het enorm.druk was
bij de bupstreet. We hebben voornamelijk buiten gestaan waar de muziek nog steeds super goed hoorbaar was en het net leek of je alsnog in een kroeg stond. Er is om.12 uur voor mij gezongen en het was een super avond. Uiteindelijk wel een tuktuk naar huis moeten pakken i.p.v. lopen , laten we het erop houden dat dat beter was haha.

25 november
We gingen verhuizen naar een ander hostel in Siem reap genaamd: Garden village. Hier hebben we ontbeten en kwamen we Lawrence (engels, leren kennen in Laos) tegen. Super leuk om steeds iedereen weer tegen te komen. We hebben de rest van de dag een beetje aan het zwembad gelegen. Helaas was er op mjn verjaardag ook een beetje regen. Daarna had Puck om half 5 een verrassing voor mij en had ze een kookcursus geregeld, super leuk! We mochten eerst zelf ons voorgerecht en hoofdgerecht kiezen om te maken. Ik had gekozen voor een spicy shrimps salade en een chicken curry (die vind ik hier zo lekker) het dessert maakte we allemaal het zelfde en was pumpkin pudding. We gingen eerst naar een lokale markt en zagen waar de producten gekocht werden. Daarna moesten we alles zelf snijden, bakken en de borden opmaken. Uiteindelijk mochten we het zelf allemaal lekker opeten. Om mijn verjaardag af te sluiten zijn we nog even naar Mad monkeys geweest en een drankje gedaan bij de rooftop bar. Hier kwamen we weer James & Dylan tegen van de vorige avond. We zijn daarna gaan slapen, want moesten de volgende dag extreem vroeg opom.de sunrise te zien bij de Ankor watt.

26 november

We werden om 5 uur in de ochtend opgehaald door een tuktuk om naar de Ankor wat te rijden. Dit is een beroemde tempel in Cambodja en wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Het was prachtig om de zonsopkomst hier te bekijken. Daarna hebben we nog verschillende omliggende tempels en ruïnes bekeken. Op het einde hebben we zelfs nog loslopende aapjes gezien. Rond 1 uur in de middag waren we terug bij het hostel en hebben we de rest van de dag heerlijk aan het zwembad gelegen. In de avond zouden we eigenlijk gaan stappen, maar helaas voelde Puck zich niet lekker. De volgende dag vlogen weer naar het volgende land: Singapore!

Weer super bedankt voor het lezen van mijn reisverslag, hopelijk was het niet te vermoeiend haha. De volgende keer zal ik proberen om weer wat eerder een verslag te posten.

Xx uit Maleisië

• 04 December 2015 - 18:15

Gerion:

Ha Jody, het was weer leuk om je verslag te lezen en nee, het verveeld niet. Wat maak je veel mee en wat zie je veel. Geniet ervan, het lijkt me geweldig.
    We zullen je morgen wel missen met pakjesmiddag/avond.
    Lieve groet, dikke knuffel van ons, Guus en Gerion.

• 04 December 2015 - 21:41

Joop Van Venrooy :

het was weer een mooi verslag wat heb je weer mooie aventuuren mee gemaakt we kijken uit op je thuis komst en ook wij missen je morgen avond gr en liefs xxx